Kölcsey Ferenc(1790-1838)
Életútja
Magányos ifjúság
<!--[if !supportLists]-->- 1790-ben születik Sződemeteren (Erdély)<!--[endif]-->
<!--[if !supportLists]-->- visszahúzódó, zárkózott természet; korán árvaságra jut, bal szeme hiányzik<!--[endif]-->
<!--[if !supportLists]-->- sokat olvas: klasszikusok, franciák (felvilágosodás), kortársak (Kisfaludy)<!--[endif]-->
<!--[if !supportLists]-->- debreceni kollégium után joghallgató Pesten<!--[endif]-->
Kazinczy hatása
<!--[if !supportLists]-->- megsemmisíti ifjúkori alkotásait<!--[endif]-->
<!--[if !supportLists]-->- bekapcsolódik a pesti irodalmi életbe<!--[endif]-->
Vidéki elszigeteltség
<!--[if !supportLists]-->- vidéken ide-oda költözik, végül Csekén köt ki<!--[endif]-->
<!--[if !supportLists]-->- földesúri életforma nem fér össze költői ambícióival<!--[endif]-->
<!--[if !supportLists]-->- tudós tanulmányokat közöl (pl. Nemzeti hagyományok)<!--[endif]-->
<!--[if !supportLists]-->- öccse halála után vidéken marad a családot támogatni<!--[endif]-->
Politikai aktivitás
<!--[if !supportLists]-->- 1829 Szatmár megye aljegyzője, majd főjegyző<!--[endif]-->
<!--[if !supportLists]-->- 1831 képviselő a reformországgyűlésben<!--[endif]-->
<!--[if !supportLists]-->- korszakalkotó mű: Országgyűlési napló<!--[endif]-->
<!--[if !supportLists]-->- 1835 ellentmondó követutasítások miatt lemond<!--[endif]-->
<!--[if !supportLists]-->- megírja fiának a Parainesist, amiben összefoglalja világnézetét<!--[endif]-->
<!--[if !supportLists]-->- politikai perekkel foglalkozik (Kossuth, Wesselényi)<!--[endif]-->
Hirtelen halál
<!--[if !supportLists]-->- 1838-ban nyári zápor következtében megfázik, egy hét múlva meghal<!--[endif]-->
Költészete
<!--[if !supportLists]-->- romantikus lírai költő, verseire a nagy ellentétek szembeállítása jellemző<!--[endif]-->
<!--[if !supportLists]-->- dicső múlt és sivár jelen<!--[endif]-->
<!--[if !supportLists]-->- nagy hatású, szuggesztív erejű költői képeket használ<!--[endif]-->
<!--[if !supportLists]-->- választékos szóhasználat<!--[endif]-->
<!--[if !supportLists]-->- magyar nemesség erőteljes bírálata, a nemzetért való hazafias aggódás<!--[endif]-->
Költői korszakai
<!--[if !supportLists]-->- 1814-1817 - személyes jellegű versek, egyéni érzések, hangulatok megfogalmazása<!--[endif]-->
<!--[if !supportLists]-->- pl. Elfojtódás<!--[endif]-->
<!--[if !supportLists]-->- 1823-1832 - közösségi versek időszaka<!--[endif]-->
<!--[if !supportLists]-->- pl. Himnusz, Vanitatum vanitas, Zrínyi dala, Emléklapra, Huszt<!--[endif]-->
<!--[if !supportLists]-->- 1837-1838<!--[endif]-->
<!--[if !supportLists]-->- pl. Zrínyi második éneke, Rebellis vers<!--[endif]-->
Elfojtódás
<!--[if !supportLists]-->- az önmagát sebző pátosz kifejeződése<!--[endif]-->
<!--[if !supportLists]-->- kifejezőkészség hiányát próbálja kifejezni, ennek tragédiája jelenik meg<!--[endif]-->
<!--[if !supportLists]-->- fogalmi úton lehetetlen<!--[endif]-->
<!--[if !supportLists]-->- a kifejezést a költői eszközök halmozása segíti<!--[endif]-->
<!--[if !supportLists]-->- zenei eszközök, zilált, szabálytalan kompozíció<!--[endif]-->
<!--[if !supportLists]-->- 100 évvel később Ady felidézi a Sírni, sírni, sírni című lírai költeményében<!--[endif]-->
Vanitatum vanitas
<!--[if !supportLists]-->- cím: hiúságok hiúsága - vallásos, bibliai tárgyú verset sejtet<!--[endif]-->
<!--[if !supportLists]-->- első versszak még nem szűnteti meg az illúziót<!--[endif]-->
<!--[if !supportLists]-->- a vers egy tétel hosszú, alapos, minden részletre kiterjedő kifejtése<!--[endif]-->
<!--[if !supportLists]-->- témamegjelölés az első versszak végén: „mind csak hiábavaló”<!--[endif]-->
<!--[if !supportLists]-->- Kölcsey kiábrándultsága, pesszimizmusa szólal meg - minden érték mulandó<!--[endif]-->
<!--[if !supportLists]-->- filozófiai mondanivaló: a történelem az ok és a cél fogalmaival nem megfogható<!--[endif]-->
<!--[if !supportLists]-->- ábrázolás külső nézőpontból (középkori prédikátor)<!--[endif]-->
<!--[if !supportLists]-->- távolságtartó, sztoikus, emellett szatirikus és ironikus magatartás keveredése<!--[endif]-->
<!--[if !supportLists]-->- fontos eszköz az általánosítás és a költői túlzás<!--[endif]-->
<!--[if !supportLists]-->- szerkezet<!--[endif]-->
<!--[if !supportLists]-->- első és utolsó két versszak keretbe foglalja a halmozásos fokozást<!--[endif]-->
<!--[if !supportLists]-->- belső keret: általános megállapítások között egyedi példák (3-6. versszak)<!--[endif]-->
<!--[if !supportLists]-->- párhuzamos szerkezetű, epigrammaszerű csattanóval végződő versszakok<!--[endif]-->
Himnusz
<!--[if !supportLists]-->- cím az alcímmel együtt a múltra utal, bár a vers a jelenről szól (cenzúrától való félelem)<!--[endif]-->
<!--[if !supportLists]-->- ódai nézőpont, hasonló a Vanitatum vanitaséhoz<!--[endif]-->
<!--[if !supportLists]-->- prédikátori szerep, középkori jeremiádok történelemszemlélete<!--[endif]-->
<!--[if !supportLists]-->- Isten megszólítása E/2-ben, az elbeszélő részben megjelenik T/1 nézőpont is<!--[endif]-->
<!--[if !supportLists]-->- Isten a felhalmozott bűnök miatt jogosan bünteti a magyarságot<!--[endif]-->
<!--[if !supportLists]-->- kompozíció: első és utolsó versszak keretet alkot<!--[endif]-->
<!--[if !supportLists]-->- magyar történelem fontosabb állomásainak kiemelése<!--[endif]-->
<!--[if !supportLists]-->- játék az idővel: gyakran megjelenik a jelennel való párhuzam/ellentét<!--[endif]-->
<!--[if !supportLists]-->- költői eszközök: sűrítés, elvont képek (pl. metonímia)<!--[endif]-->
<!--[if !supportLists]-->- romantikus szókincs: balsors, lángtenger, vélrözön, megbűnhődés<!--[endif]-->
<!--[if !supportLists]-->- logikus felépítés<!--[endif]-->
<!--[if !supportLists]-->- 1. vsz. áldást kér az Istentől<!--[endif]-->
<!--[if !supportLists]-->- 2-3. vsz. természeti adottságok általi harmónia<!--[endif]-->
<!--[if !supportLists]-->- 4. vsz. a tragikum és félelem semmissé teszi a harmóniát<!--[endif]-->
<!--[if !supportLists]-->- 5. vsz. belső viszályok (utalás Berzsenyi Magyarokhoz I.-jére)<!--[endif]-->
<!--[if !supportLists]-->- 6-7. vsz. irracionális félelemérzet, elvont, általános képekben<!--[endif]-->
<!--[if !supportLists]-->- 8. vsz. a felütés néhány változtatással, elégikus hangnemben jelenik meg<!--[endif]-->
<!--[if !supportLists]-->- bebizonyosodik, hogy csak Isten segítsége teremthet újra harmóniát<!--[endif]-->
<!--[if !supportLists]-->- 1843-ban Erkel Ferenc zenésíti meg<!--[endif]-->
Zrínyi dala
<!--[if !supportLists]-->- hét évvel a Vanitatum vanitas után íródik, de ugyanazt a szemléletet tükrözi<!--[endif]-->
<!--[if !supportLists]-->- herderi jóslat: a kis nemzetek életképtelenek, el fognak tűnni<!--[endif]-->
<!--[if !supportLists]-->- múlt és jelen szembeállítása<!--[endif]-->
<!--[if !supportLists]-->- Zrínyi és a költő közti párbeszéd valójában belső dialógus<!--[endif]-->
<!--[if !supportLists]-->- a vándor (Zrínyi) csak hírből ismeri a magyarságot, keresi a régiek legendás hazaszeretetét<!--[endif]-->
<!--[if !supportLists]-->- megjelenik a nép siralmas állapota, a paraszti nyomorúság<!--[endif]-->
<!--[if !supportLists]-->- egyenrangú felek, két költő közt zajlik a párbeszéd<!--[endif]-->
<!--[if !supportLists]-->- Kölcsey saját osztályából ábrándul ki (nemzet alatt a nemesi nemztet érti)<!--[endif]-->
Zrínyi második éneke
<!--[if !supportLists]-->- nyolc évvel a Zrínyi dala után íródik<!--[endif]-->
<!--[if !supportLists]-->- nem egyenrangú felek: a költő a megszemélyesített sorshoz könyörög<!--[endif]-->
<!--[if !supportLists]-->- könyörgésben végig bujkál egy halvány remény<!--[endif]-->
<!--[if !supportLists]-->- Kölcsey felismeri, hogy a kor nemessége már nem képes megmenteni az országot<!--[endif]-->
<!--[if !supportLists]-->- alapvető probléma: belső nemzeti összetartás hiánya<!--[endif]-->
<!--[if !supportLists]-->- a hazát saját népétől kellene megvédeni, ez pedig lehetetlen<!--[endif]-->
<!--[if !supportLists]-->- rövid, kategorikus mondatok: a sors akarata kikezdhetetlen<!--[endif]-->
<!--[if !supportLists]-->- a magyarságnak nincs jövője<!--[endif]-->
<!--[if !supportLists]-->- új nép veszi majd birtokba földünket, amely majd érdemes lesz a továbbélés jutalmára<!--[endif]-->
<!--[if !supportLists]-->- befejezés lírai rekviemmé magasztosul - a boldogság lehetősége csak a magyarok eltűntével válhat valóra<!--[endif]-->
Rebellis vers
<!--[if !supportLists]-->- elmulasztott történelmi lehetőségek miatti keserű szemrehányás<!--[endif]-->
<!--[if !supportLists]-->- népre kimondott átok forrása a nemzet jövőjéért érzett rettegő aggodalom<!--[endif]-->
<!--[if !supportLists]-->- rövid, epigrammatikus szerkezet<!--[endif]-->
Huszt
<!--[if !supportLists]-->- Kölcsey politikailag aktív korszakának jellegzetes verse<!--[endif]-->
<!--[if !supportLists]-->- felvilágosodás-korabeli szerkezet: pictura (lebegő rémalak), majd sententia<!--[endif]-->
<!--[if !supportLists]-->- végén csattanó: erkölcsi tanulság<!--[endif]-->
<!--[if !supportLists]-->- „Hass, alkoss, gyarapíts” – azóta szállóigévé vált<!--[endif]-->
<!--[if !supportLists]-->- romantikus képsor ellentétben áll a klasszikus versformával (disztichon)<!--[endif]-->
<!--[if !supportLists]-->- Kölcsey a nosztalgia ellen foglal állást, előremutató gondolatokat és cselekvést vár el<!--[endif]-->
<!--[if !supportLists]-->- neológus szemlélet; Kölcsey a nyelvújításnak is élharcosa<!--[endif]-->
----------------------------------------
Rákosi-korszak gazdasága
Gazdaság: a háborús pusztítás, szovjet megszállás és jóvátétel miatt összeomlott
<!--[if !supportLists]-->· Az ipari termelés 1/3-ára esett vissza<!--[endif]-->
<!--[if !supportLists]-->· Élelmiszer-fejadag<!--[endif]-->
<!--[if !supportLists]-->· A világgazdaság legnagyobb inflációja→ pengő elértéktelenedett<!--[endif]-->
↓
Az állam megőrizte vezető szerepét a gazdaságban.
1946: szénbányákat, erőműveket, nehézipari üzemeket államosították
USA visszaadta a MNB aranykészletét→ Ft bevezetése
1974: hároméves terv
1948: a 100 munkásnál többet foglalkoztató üzemeket államosították
1949: a 10 munkásnál többet foglalkoztató üzemeket államosították
1949-re kiépítették az egypártrendszerű diktatúrát Magyarországon. Teljes körű államosítást hajtottak végre a mezőgazdaságban, az iparban és az oktatatási rendszerben.
A diktatúra módszere: terror és megfélemlítés
<!--[if !supportLists]-->· ÁVH: Államvédelmi Hatóság<!--[endif]-->
<!--[if !supportLists]-->· Csak a párt vezetőinek volt alárendelve<!--[endif]-->
<!--[if !supportLists]-->· Ítélet nélkül letartóztathatott a gyanúsítottakat<!--[endif]-->
<!--[if !supportLists]-->· Kényszervallatás<!--[endif]-->
<!--[if !supportLists]-->· Ellenőrzése alatt álltak az internáló táborok<!--[endif]-->
<!--[if !supportLists]-->· Vezetője: Péter Gábor<!--[endif]-->
<!--[if !supportLists]-->· Központja: Budapest, Andrássy út 60.<!--[endif]-->
<!--[if !supportLists]-->· Internálótáborok: a politikai foglyokat ítélet nélkül internálták<!--[endif]-->
<!--[if !supportLists]-->· Kb. 40000 fogoly<!--[endif]-->
<!--[if !supportLists]-->· 100 db internálótábor<!--[endif]-->
<!--[if !supportLists]-->· Leghírhedtebbek: Recsk, Kistarcsa, Tiszalök, Hortobágy<!--[endif]-->
<!--[if !supportLists]-->· Kitelepítés: a rendszer ellenségeit fizikai munkára kényszerítették<!--[endif]-->
<!--[if !supportLists]-->· Koncepciós perek: lesújtottak a rendszer ellenségeire, de a párton belüli tisztogatás eszközei is voltak (Pl.: Rajk-per)<!--[endif]-->
↓
Egy millió ember ellen indítottak eljárást→ félelem és a gyanakvás légköre uralkodott
A terror és a megfélemlítések tették lehetővé a mezőgazdaságban és az iparban végrehajtott erőszakos kollektivizálást.
Rákosi-rendszer (1948-53) gazdaságpolitikája:
Sztálini modell átvétele
Mezőgazdaság:
<!--[if !supportLists]-->· Erőszakos kollektivizálás: termelőszövetkezeteket és állami gazdaságokat hoztak létre<!--[endif]-->
<!--[if !supportLists]-->· Kulák = gazdag paraszt<!--[endif]-->
-Vagyonfosztás
-Internálás
<!--[if !supportLists]-->· Beszolgáltatási rendszer: megszabták, hogy ilyen terményből mennyit kell beszolgáltatni<!--[endif]-->
Aki nem tette közellátás szabotálásáért megbüntették
<!--[if !supportLists]-->· Padlássöprés: következő évi vetőmagot elkobozták<!--[endif]-->
<!--[if !supportLists]-->· Gyapottermesztés meghonosítása<!--[endif]-->
<!--[if !supportLists]-->· Az ország gabona- és borimportra szorult<!--[endif]-->
Ipar:
<!--[if !supportLists]-->· „vas és az acél országa” leszünk<!--[endif]-->
<!--[if !supportLists]-->· |